"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman"[Al-Imran:139]

Wednesday, October 29, 2014

Cooking VS Me

Assalamualaikum wbt

Cooking and me.... we dont get along really well..Mungkin sebab tak biasa, membuatkan saya kurang mahir dalam bidang ni (salahkan diri sendiri..huuu).Walaupon saya tidak pandai memasak, saya sentiasa mengimpikan that one day saya dapat menjadi seorang yang mahir (walaupon bukan pakar) memasak. So that sekurang-kurangnya saya mampu menyediakan juadah untuk suami, my family, my in laws dan semua kesayangan saya dan buat mereka gembira dengan foods that I cook. I really don't mind going to cooking classes to learn sebab I know how bad I am in cooking..hehe

I start to really cook bila tinggal di Delft with Mr Suami. Tinggal di tempat orang sendirian leave me no choice but untuk memasak sendiri. I even brought a cooking book yang tebal dan berat all the way from Malaysia..haha. Sememangnya saya sangat nervous bila fikirkan that saya perlu memasak tnpa bantuan sesiapa. Some people would say, kenapa perlu risau just google it and follow setiap step dalam resepi. Believe me it is not that simple for me. Walaupon saya follow resepi dan ikut setiap step tanpa miss belum jaminan that masakan saya akan terhasil sebaik hasil orang lain... sobss... sometimes thinking about this makes me sad.. sebab I really do want to be good in cooking.

WhatSoEva~
Alhamdulillah I am blessed dengan seorang suami yang sangat supportive yang sudi makan apa sahaja yang saya masak dan menjadi pengkritik peribadi saya. Thank you Mr Suami :)



Another thing about cooking..since kemahiran dan pengalaman memasak saya teramatlah cetek, I think that cooking buat saya sangat-sangat bergantung pada Allah. Before start cooking I pray to Allah may He helps me. Tiada daya dan upaya saya tanpa bantuan dan kekuasaan Allah. Usually kalau I start my cooking dengan ingat Allah and really hope that Allah helps me dan only Him yang hebat, kalaupon hasil masakan in the end mengecewakan I always feel less frustrated dan sedih. May be its a way of Allah to teach me that I am just a human yang punya bermacam-macam kelemahan dan hanya Dia yang Maha Hebat.

This is some doas that I stick on my fridge to remind me to always ingat Allah


After two years berkahwin, saya masih lagi seorang yang kurang pandai memasak walaupon ada improvement sedikit and insyaAllah i will keep trying to improve kemahiran memasak ini, do pray for me ya :)


Jom check out beberapa hasil tangan (yang agak menjadi :D) MrsWhatSoEva yang bukan masterchef















May one day saya mampu jadi seorang yang berkemahiran dalam memasak masakan yang sedap, sihat dan penuh keberkatan and makes everyone happy, insyaAllah :)

Till then, insyaAllah

May Allah Bless~

No comments: