"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman"[Al-Imran:139]

Tuesday, June 23, 2015

Pregnancy Diary: Ramadhan

Assalamualaikum wbt

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan. Ahamdulilah, Allah ketemukan kita sekali lagi untuk berada di bulan mulia ini. Moga kita dapat manfaatkan segala waktu yang ada untuk merebut segala ganjaran yang Allah telah sediakan di bulan ini,insyaAllah..

However........ Saya si ibu mengandung yang tidak berpuasa..hee...Dari 1st Ramadhan memang belum mula berpuasa. Ini kerana, semasa temujanji yang lepas, doktor dah pesan awal-awal untuk tak berpuasa dulu until my Hb meningkat. I was a bit frustrated actually sebab I have been practicing fasting since a few weeks of my pregnancy. Doktor tak benarkan puasa bukanlah sebab takut saya akan jadi super penat ke apa (walupon memang akan lembik based on masa practice puasa) tapi risau that kalau puasa I will take less amount of food jadi mungkin my iron intake pon akan berkurang which sepatutnya at this time I should eat a lot untuk tingkatkan my Hb. Jadi, knowing that Islam juga beri kelonggaran kepada ibu mengandung untuk tidak berpuasa, I decided untuk tidak mengambil risiko. However, since I am not fasting kena la makan dengan sebanyak yang boleh kalau tidak sia-sia saja la tidak berpuasa. May Allah ease everything insyaAllah,

Tapi syukur sangat sebab I have no problem on performing other ibadah macam solat fardu, terawih, tahajud, etc (nak dengan tak nak buat je) . However, kadang-kadang kerana terlalu lama berdiri saya mudah untuk rasa hendak pitam dan juga kaki jadi agak lenguh. Jadi terpaksalah berehat sekejap di setiap rakaat. Moga terus diberi kekuatan dan istiqamah untuk beribadah. MOga Allah terima amal yang tak seberapa ni, insyaAllah. Another thing yang buat saya sedikit risau setiap kali hendak ke Masjid for terawih is  kalau terpaksa frequently pergi toilet. A pregnant woman mmg akan ada masalah ni which is sering nak membang air kecil. my only solution is to not drink so much water during maghrib.

Ahad depan insyaAllah will be my next appointment. Moga ad berita baik dan baby is doing fine, insyaAllah.

Cepat je rasa masa berlalu. Moga kita ditemukan dengan Malam AlQadar, insyaAllah.

WhatSoEva~ Missing umi,abi,adik beradik,uwais dan  rumah salak dan rindu nak Ramadhan bersama. But Alhamdulillah I have my in laws here :)

Till then,

May Allah Bless~

WhatSO

No comments: