"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman"[Al-Imran:139]

Monday, August 17, 2015

Pregnancy Diary : 22 weeks

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah..all praise be to Allah..The Al-Mighty

I am approximately in my 22 weeks maknanya dah 5 bulan lebih..alhamdulillah

Seminggu selepas raya, saya ada temujanji dengan pegawai pemakanan dan also antenatal check up.

Saya agak teruja sebenarnya untuk perjumpa dengan pegawai pemakanan sebab nak sangt tahu secara lebih terperinci tentang corak pemakanan dan jenis makanan yang perlu saya ambil untuk bantu tingkatkan paras Hb. However, saya sedikit kecewa dengan perjumpaan tersebut sebab ia tidak seperti yang saya gambarkan. Saya diterangkan secara umum mengenai makanan-makanan yang bagus untuk tingkatkan Hb yang mana maklumat tersebut telah saya perolehi daripada nurse-nurse, doctors dan encik google. Pegawai tersebut juga sekadar merujuk kepada maklumat yang terdapat di bahagian belakang buku merah yang saya telah baca beberapa kali  dan meminta saya untuk search internet for more info. Mungkin saya yang terlalu meletakkan harapan yang tinggi agar pegawai pemakanan tersebut memberikan maklumat-maklmat yang lebih detail seperti mencadangkan jadual pemakanan etc. Apa-apa still thanks for the effort, alhamdulilah ada juga ilmu baru yang saya perolehi.

as for the antenatal check up, seperti biasa saya perlu ambil darah untuk ujian Hb, do urine test, jumpa nurse untuk timbang berat, soal selidik dan check perut dan juga jumpa doctor selepas tu. Alhamdullillah...syukur sangat rasanya sebab my Hb finally ada juga peningkatan walaupon masih di bawah paras Hb yang dikehendaki. Kali ni my Hb increase to 10.4 which is the highest setakat ni. I assume mungkin disebabkan I have been eating quite a lot masa raya dan doctor masa previous appoinment subscribe kan dengan ubat iron yan lebih tinggi whichis I had to take 1 biji iberet and 2 biji ferrous setiap hari.

However, the not so good news is that...ujian darah untuk thalasemia akhirnya tiba di KK Jeli dari Hospital Kota Bharu after almost 2 bulan ambil darah. The result shows that saya ada Thalesimia beta carrier. Memang risau jugak tapi syukur saya hanya pembawa dengan harapan  that mr husband bukan pembawa, insyaAllah. Untuk pastikan Mr Husband bukan pembawa, he also had to take the blood analysis. According to the doctor, the result (thalesimia carrier positive) explains kenapa Hb saya susah sangat nak naik walau dah diberi Iron. She said that untuk orang yang ada thalesimia, Hb 9 is considered okay as long as dia tak ada any anemic symptoms. Buat masa sekarang my symptoms macam ok lagi, tak ada yang terlalu obvious dan consistent. Ada la jugak pening, ala-ala nak pitam kadang-kadang tapi jarang sangat.  hopefully everything is fine, insyaAllah.

Walaupon Doctor cakap Hb 9 is good enough untuk pembawa thalasemia, kalau boleh I still wanted to try my best untuk dapatkan Hb 11 at least mcm orang normal. Hopefully the baby gets enough blood and oxygen to grow well insyaAllah. Tapi Dr dah reduce kan balik ubat iron. I was told to only take iberet daily. I was not quite satisfied with the decision sebab my Hb naik when  took 1 iberet and 2 ferrous. Tapi since the doctor said that I dont need that much, ikut je la...shes the doctor kan..Hopefully thats the best insyaAllah.

And as usual  was hoping that the doctor will do the ultrasound scan tapi unfortunately she didnt. Oh yes,  forgot to mention that I have started to feel the baby movement...weheee..I sure am a super excited mommy.hehe.tapi the movement rasa dalam perut je. Kalau orang pegang perut belum boleh rasa that baby is moving. My husband tak dapat nak rasa the movement yet jadi he is jealous enough..hehe.

Banyak lagi actually to update especially a few things on our preparation for parenthood and welcomig the new member of the family. InsyaAllah will try to jot down soon,

Till then,

May Allah Bless~

No comments: