"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman"[Al-Imran:139]

Friday, April 1, 2011

DISASTER

Assalamualaikum...



As everyone already know..recently we have been startled with a few disaster that happened in several countries in the world.

In February, there was a earthquake in Christchurch,New Zealand. Then a strong Tsunami has strikes one of the developed country: Japan and recently Myanmar was also struck by earthquake.

Media, artikel dan tak ketinggalan juga blog yang mengulas dan memberi pandangan masing-masing about this issue. Ada yang mengulasnya mengenai how this disaster happened.Iaitu dari segi teori geology dan teori-teori lain. there are also yang bincang about humanities dari segi bantuan-bantuan to the victims. Tak kurang juga yang mengaitkannya with environmental issues where it is seen as one of the effect from the global warming and climate change. Effects from the disaster was also discussed such as kesan radiasi, the economical effects etc. All these disasters turut menarik minat ramai to discuss it dari segi kerohanian such as tanda-tanda kiamat dan peringatan buat kita semua.

Bukan nak buat ulasan about the issue ok ..heee.. It just that doesn't matter from which way this issue is seen...banyak peringatan dan pengajaran that we could take. And may be we could also take some lesson dari ayat below:

"Telah tampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia; Allah menghendaki agar mereka merasakan sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar). " [Ar-Rum:41]


WhatSoEva~ Let us pray untuk keselamatan semua mangsa-mangsa bencana. Dan bersyukur to Allah kerana kita belom lagi diuji dengan ujian sebegitu and lets ambil pengajaran from it..Jom jaga alam kita jugak sebab kesannya adalah kepada kita juga....semoga kita semua tergolong dikalangan orang-orang yang berada di jalan yang benar~ =)

P/s; sila jaga alam okay!!!stop throwing sampah from tingkap kereta anda!!

May Allah Bless~

No comments: