"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman"[Al-Imran:139]

Monday, April 4, 2011

Watch your words....

Asslamualaikum...


Past few days...saya ada terbaca entry yang dipost oleh seorang rakan about perkataan yang digunakan oleh budak-budak sekarang. Umur baru je setahun jagung tapi MasyaAllah kita yang dah dua dekad setengah ni pon terkedu bila dengar the words they used. Swearing is like a normal thing among kids nowadays.

Kalau setakat B_b_, S_ _l, F_c_ , B_d_h , (fill in the blanks sendiri eh) dan yang sewaktu dengannya is normal to them. Masyarakat kita pon macam agak kurang sensitif about this issue. May be dah menjadi kebiasaan. Dah jadi tak pelik bila budak tadika pon dah start guna all those nasty words...Yang dewasa pon tak kurang jugak..tak menjadi contoh yang baik. Pantang naik angin sikit..macam-macam ayat yang tak elok yang keluar. What worse all those nasty words dah macam bahan lawak and words yang mesti ada dalam percakapan.

Yang sedih..most of them yang menuturkan semua kata-kata tu adalah Muslim. Bukan ke Islam dan Melayu cukup sinonim dengan sopan santun???Jadinya??? Mana hilang sopan santun tu???Hilang keindahan Islam tu bila perkataan yang tak baik digunakan.

Teringat talk yang disampaikan oleh Brother Idris Tawfiq during Khalifah Institue Charity Dinner. For your info, Bro Idris adalah saudara baru in Islam or known as Mualaf. Before embracing Islam he belonged to the Roman Catholic Religious order and was a Roman Catholic Priest.

Bro Idris ada ceritakan how he become interested in Islam. Bagaimana seorang yang sangat kuat agama Christiannya boleh tertarik dengan Islam. It was a boy who polished shoes by the street that greet him with Assalamualaikum.. That was a start for him to search deeper for Islam.

It shows how words play a really big role.

Every words used is a doa... Takkan kita nak doa yang tak baik kan.. Why not after this we try to change the words we used. Kalau macam rasa nak marah cbe istighfar banyak2...Itu lg menenangkan dari cursing and swearing. And cbe try hapuskan ayat-ayat yang kurang best in our daily conversations. Tak cool pon tau gne perkataan-perkataan yang tak best tu.....

Sabda Rasulullah SAW: "Barang siapa yang beriman kepada Allah SWT serta hari Akhirat maka hendaklah dia berkata yang baik atau diam" (HR Al-Bukhari dan Muslim)

WhatSoEva~ Jom tonjolkan keindahan Islam. Berkatalah yang benar serta baik dan menyenangkan. Semoga setiap kata-kata kita akan membawa kepada kebaikan..=)


May Allah Bless~

No comments: